Een succesvolle online cursus maken

Wil je een succes maken van je online cursus? Dan start je niet meteen met het uitwerken van de inhoud van je online cursus. Je zoomt uit op het groter plaatje. Ga aan de slag met mijn 6 tips.

Je wil een succes van je online cursus maken? Weet dan dat er een groot verschil is tussen een online cursus maken en een succesvolle online cursus maken.

Een online cursus start met het uitwerken van de inhoud en cursusmateriaal.

Een succesvolle online cursus start met het doordacht uitwerken van het groter plaatje, de strategie.

That’s right. Lang voor de eerste letter van je online training een feit is, heb je best al heel wat denk- en doewerk achter de rug.

Dat denk- en doewerk is dè ultieme basis van een succesvolle online training. Vergelijk het met de fundering van een huis. Als die niet stevig is, zakt je huis in elkaar nog voordat het af is.

Dat wil je niet, juist?

Hieronder vind je zes tips om rekening mee te houden wanneer je een online cursus wil maken.

Zes tips om een succes van je online cursus te maken

  1. Alles start met mindset
  2. Groei je tribe
  3. Ken je droomklant
  4. Zorg voor focus
  5. Meet, stuur bij & groei
  6. Denk groot, start klein, leer snel

Benieuwd hoe je een succes van je online cursus maakt? Ik vertel je er graag wat meer over.

TIP 1: alles start met mindset

Als je online cursussen wil maken, kan ik je nu al op een blaadje meegeven dat er dagen gaan zijn dat je je laptop uit het raam wil gooien. 

Mogelijks slaat op een gegeven moment de twijfel zelfs toe. 

Of krijg je te kampen met een chronisch gevoel aan overwhelm

Dat is perfect normaal.

Het maken van een online cursus komt er immers gewoon bovenop. Bovenop je dagdagelijkse klantenwerk. Bovenop je privé-leven.

Het goede nieuws is dat je er iets aan kan doen.

Ik geef je graag enkele mindset hacks mee om op een goede, positieve en gezonde manier met je online training aan de slag te gaan.

Waarom wil je een online cursus maken?

Denk eens na over “je waarom”. Waarom wil je een online cursus maken? Wat wil je ermee bereiken? 

De passieve inkomsten zijn mooi meegenomen maar ik doel op je dieperliggende missie. 

Wat kan en wil je voor je droomklanten betekenen? Dat is je waarom. En je waarom mag je nooit vergeten. 

Als je ooit zucht, vloekt of je laptop uit het raam wil gooien, denk dan even terug aan je waarom. Waarom wou je een online cursus maken? 

Gegarandeerd doet je dat glimlachen. En zo vind je terug de energie en motivatie om door te zetten.

Vervang “perfect” door “perfectioneer”

Je online cursus moet helemaal niet perfect zijn (laat dat even bezinken). Dat gaat je immers tegenhouden. En – newsflash – de perfecte online training bestaat niet. Het is continue “work in progress”. 

Focus in het begin voornamelijk op de inhoud & het resultaat van je online cursus. De reden dus waarom je droomklant inschrijft voor je online cursus.

Je droomklant wil je online training NIET voor ‘de puntjes op de i’, of voor het design. En al zeker niet voor de toeters en bellen.

Je droomklant wil maar één ding: RESULTAAT. Transformatie dus.

Maak een testversie van je online cursus. Ideaal om simpel en laagdrempelig te starten. Meer hierover vind je hier. 

Stap voor stap ga je perfectioneren. Onthoud: 

goed is goed genoeg

Doe je eigen ding bij het maken van je online cursus

Jij bent dè expert in hetgeen je doet. Jij kan anderen iets leren dat ze nog niet weten. Je droomklant wil door jou geholpen worden omdat die de klik voelt met jou als persoon, expert èn trainer.

Er is geen reden om aan jezelf te twijfelen. Je kan gewoon je eigen ding doen. Wat andere ondernemers doen, maakt niet uit. Iedereen pakt de dingen op een andere manier aan. 

En dat is ook net de reden waarom jouw droomklant voor jou en je online training kiest. Doe dus gewoon je eigen ding! Authenticiteit verkoopt.

you do you

TIP 2: groei je tribe

Tip 2 gaat over je tribe. Het is één van de geheimen van succesvolle online cursussen. 

Je tribe zijn je bestaande droomklanten, je volgers op social media, je ‘fans’ ingeschreven op je mailinglijst maar evengoed ook andere gelijkgestemde ondernemers.

Moeten dat er veel zijn? Het antwoord is NEEN. 

Moeten dat er goede zijn? Het antwoord is JA. Goed als in (opr)echt.

Een goede tribe zijn jouw droomklanten. Mensen die OPRECHT interesse hebben in wat jij doet en wie jij bent. Mensen die weten dat JIJ hen kan helpen op jouw unieke manier.

Voor je start met de inhoud van je online cursus (of minstens terwijl je ermee bezig bent) raad ik aan om werk te maken van het groeien van je tribe.

Hoe meer (opr)echte droomklanten in je tribe, hoe meer kans je maakt op een succesvolle online cursus.

Dat vraagt wel wat geduld. Je hebt immers geen leuke winkel in een drukke winkelstraat waar je droomklant zomaar naar binnen kan wandelen. Je zit online, samen met vele andere online ondernemers.

Een strategie bepalen die ervoor zorgt dat je droomklant je vindt en overtuigd is van het feit dat jij kan helpen is dus uitermate belangrijk.

Daarmee bedoel ik een strategie om organisch te groeien. Het kan perfect ZONDER betalende advertenties.

TIP 3: ken je droomklant

Het is belangrijk dat je met je online training aantoont dat je de noden van je droomklant kent. Als je dat doet, dan ga je gemakkelijker verkopen.

trying to target everyone really means you’re targeting no one

Voordat je start met het maken van je online cursus, moet je dus helder hebben wie je daarmee wil bereiken

Wie is je droomklant specifiek voor je online training? Want dat kan voor elke online training anders zijn.

Stel, je bent een architect. Langs de ene kant help je particulieren met het bouwen van je huis. Langs de andere kant help je andere architecten met het uitbouwen van hun onderneming.

Dat zijn 2 verschillende type’s droomklanten en je gaat ze anders moeten aanspreken.

Maak een onderscheid

Het is belangrijk om dat onderscheid te maken om zo je juiste droomklant te bereiken. 

Zelfs al heb je maar één type droomklant, het is belangrijk dat je weet wat je droomklant nodig heeft. Je moet begrijpen wat de frustraties, uitdagingen, noden of problemen zijn.

Dat kom je te weten als je in interactie gaat met je droomklant. Vraag het aan je droomklant. Babbel met je droomklant. Luister naar je droomklant. Lees zeker ook deze blog waar ik 8 tips deel.

Social media is hiervoor ideaal. (denk bijvoorbeeld aan polls, een quiz,… die je kan verwerken in je stories)

Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je droomklant je ONLINE vindt.

Dan weet je best welke “taal” die spreekt.  Welke woorden gebruikt je droomklant? Dat zijn niet noodzakelijk de woorden die jij gebruikt.

Om mijn voorbeeld te nemen. Ik leer je graag meer over succesvolle online trainingen. Maar welke woorden gebruik jij? Is dit online training? Of online cursus? Of e-learning? Misschien nog iets anders? 

Zoiets kan je achterhalen door gratis tools te gebruiken zoals Google Keywords en Google Trends.

Wanneer je weet welke woorden je droomklant gebruikt, kan je dit doortrekken in je teksten op je website, social media, blogs, je online training,… Maar niet alleen in je teksten. In alles dat je doet of zegt, gebruik je deze taal.

Zo vindt jouw droomklant de weg naar jou en je online trainingen via bijvoorbeeld Google, Youtube, social media, podcasts,…

TIP 4: Zorg voor focus

Geweldige ideeën zijn helaas waardeloos als je er niets mee doet. ??‍♀️

Maak een planning met een einddoel want dat zal je focus geven. Het gaat je tijd besparen

Plannen is het meest productieve werk dat er bestaat.

Uiteraard moet je realistisch blijven en je planning bijsturen waar nodig. 

Zet jezelf nooit onder druk. Want dan zal je niet op je einddoel geraken.

if the plan doesn’t work, change the plan but never the goal

TIP 5: data is sexy

Data is sexy, jawel. 

Je kan er immers ongelooflijk veel mee doen.

  • Hoe weet je wat je mag verwachten van je lancering? → Door data
  • Hoe weet je of je goed bezig bent? → Door data
  • Hoe weet je wat er goed loopt in je processen? → Door data
  • Hoe weet je wat er minder goed loopt in je processen? → Door data
  • Hoe weet je wat je moet aanpassen om nog succesvoller te zijn? → Door data

Als ondernemer is het belangrijk om hiermee bezig te zijn. Anders is het puur gokwerk. Dat geldt dus zeker en vast ook voor je online trainingen.

without data, you’re just a person with an opinion

TIP 6: Denk groot, start klein, leer snel

Ga je je eerste online cursus maken? Start dan klein en simpel. Op die manier kan je snel leren en dus hard groeien.

Dat neemt niet weg dat je nu al het groter plaatje kan uitwerken. Of anders gezegd, je lange termijn online leeraanbod. Think big!

via GIPHY

Wat wil je op termijn nog verwezenlijken? Een online groepsprogramma? Een membership? The sky is the limit!

Klein starten heeft tal van voordelen:

  • het bespaart je overwhelm
  • je droomklant leert je op een laagdrempelige manier kennen. Die gaat niet zomaar in je meest waardevolle (en ook duurste) coaching programma instappen. Laat je droomklant eerst proeven zodat die kan voelen of de klik er is met jou als persoon, expert èn trainer. (een online training is immers persoonlijk)

Dat kan met een laagdrempelige online training (< € 300) en met een voorsmaakje, zoals een (gratis) mini course. Zo kan je je droomklant alvast helpen, maar met iets klein.

Is je droomklant enthousiast en overtuigd dat jij dè persoon bent om te helpen? Dan stapt die misschien in in jouw meest waardevolle online programma.

Ik vermeldde het eerder al maar je kan ook klein starten (en snel leren) door een testversie te lanceren van je online training. Lees deze blog als je graag meer wil weten.

Niet zomaar een online cursus maken

Bezin voor je begint. Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan. Het succes van je online training wordt mee bepaald door het denk- en doewerk dat je verricht voor je start met het maken van je online cursus.

GRATIS EBOOK: zes tips voordat je start met je online training

online cursus maken

In mijn gratis ebook geef ik je graag zes tips mee die belangrijk zijn voordat je start met het maken van je online cursus.

Meer weten?

Klik hieronder en ik stuur je mijn gratis ebook via e-mail.

Wil je stapsgewijs leren een succes van je online cursus te maken?

online cursus maken

In mijn online training “Hoe bouw je een sterke basis voor succesvolle online trainingen” leer je er alles over.

(inclusief werkboek van meer dan 70 pagina’s)

Klik hieronder voor meer info.

online cursus maken

Hulp nodig bij het maken van je online cursus?

Geen zin om het zelf te doen? Wil je graag dat ik het voor je doe? Of wil je je laten coachen? Dat kan! 

Stuur een e-mail op hello@teacheroes.be en we bekijken samen hoe ik je kan helpen.

Mijn favoriete tools voor online trainingen? Dat zijn Thinkific and Plug & Pay!

Het verschil tussen Thinkific en Teachable

Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online leerplatform laat je toe om een leuk, impactvolle, gebruiks- èn onderhoudsvriendelijke online leeromgeving te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten! 

Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.

Thinkific heeft een geïntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.

Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt.

Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo. 

Meer weten over Plug & PayKlik op het logo en test het 14 dagen gratis uit.

Meer weten over de strategie achter succesvolle online trainingen?

Lees dan zeker mijn artikel waar ik je meer vertel over de ultieme strategie voor je online cursus. Of ontdek mijn 8 tips over hoe je je online cursus kan boosten wanneer je nog maar net start. Extra strategische tips voor succesvolle online cursussen vind je hier.

Heb je nog vragen? Contacteer me op hello@teacheroes.be, ik help je graag!

Elke Van den Eynde

Mijn favorieten zijn Thinkific en Plug & Pay

Ik ben fan van Thinkific. Met dit alles-in-één online leerplatform kan je leuke, gevarieerde en impactvolle online trainingen maken. Het is heel gemakkelijk om te gebruiken.

Klik op het logo en maak vrijblijvend je gratis account aan. Je kan aan de slag met 1 online training.

Elke online training in Thinkific heeft een betaalpagina. Je klant kan betalen met credit card en Paypal.

Je kan Thinkific ook koppelen met de betaalpagina van Plug & Pay. Je klant kan dan betalen met Bancontact, Ideal en andere betaalopties.

Meer weten over Plug & Pay? Klik op het logo en test het 14 dagen gratis uit.

Ik heb er een artikel over geschreven. Meer lezen.

Instagram

Any of the pages_read_engagement, pages_manage_metadata, pages_read_user_content, pages_manage_ads, pages_show_list or pages_messaging permission(s) must be granted before impersonating a user's page.

Zijn we al vrienden?

Wil je graag weten waar ik mee bezig ben? Laten we connecteren op social media!

Mijn tips & tricks ontvangen?

Zijn we al vrienden op social media?

Wil je graag weten waar ik mee bezig ben? Laten we connecteren op social media!