Hoe bepaal je de prijs van een online cursus? Hieronder vertel ik alvast hoe het niet moet.
In deze blog deel ik 6 don’t do’s, of anders gezegd 6 foute manieren om de prijs van een online cursus te bepalen. Je kan ook de video bekijken.
Deze foute manieren zijn gebaseerd op mijn jarenlange ervaring met online cursussen. Ik wil je ervoor behoeden en vertel je ook waarom.
Don’t do nr. 1: Hoop is geen strategie
De prijs van je online cursus mag je nooit bepalen op basis van het omzetdoel dat je ‘hoopt’ te behalen. Of het aantal keer je je online cursus ‘hoopt’ te verkopen.
Een voorbeeld
Je wil € 10.000 omzetdoel behalen en ‘hoopt’ dat 10 klanten je online cursus kopen. Je zet de prijs van je online cursus bijgevolg op € 100, namelijk € 1.000 omzetdoel gedeeld door 10 klanten.
Ook al zit er een denkoefening achter, het is op hoop gebaseerd. En hoop is geen strategie.
Om te beginnen kan je aan niemand vol zelfvertrouwen uitleggen waarom de prijs van € 100 de juiste prijs is voor je online cursus.
Bovendien, stel dat je online cursus meer waard is dan € 100? Dat gaat verkeerde verwachtingen creëren bij je deelnemers. Want ze krijgen een veel te waardevolle online cursus voor veel te weinig geld. Dat verwachten ze dan ook voor alle online cursussen die je hebt en nog maakt.
Stel dat je online cursus minder waard is. Dat zorgt ervoor dat deelnemers niet tevreden zijn. Want de ratio prijs/kwaliteit klopt niet.
Ook de onderlinge prijzen van je aanbod gaan niet logisch zijn want ze zijn niet op elkaar afgestemd als je zo te werk blijft gaan. Dat is moeilijk om nadien recht te trekken. Klanten geraken verward en haken af.
Conclusie
Hoop is geen lange termijn visie. Het is belangrijk dat je doordacht te werk gaat. De juiste prijs bepaal je op basis van de waarde die je geeft.
Don’t do nr. 2: Kwaliteit over kwantiteit
De prijs van je online cursus mag je nooit bepalen op basis van de prijs van de online cursus van je conculega.
Een voorbeeld
De online cursus van je conculega kost € 100 en heeft 4 modules. Jouw online cursus heeft 6 modules. Als jouw conculega er 100 euro voor vraagt, dan kan jij er € 150 voor vragen.
Dit is geen goede methode want jouw online cursus met 6 modules is niet noodzakelijk meer waard dan de online cursus van jouw conculega met 4 modules. Het is niet het aantal modules dat de prijs bepaalt, wel de inhoud van die modules. Of anders gezegd de waarde, hetgeen je aanleert aan je droomklant.
Het is dus niet hoe langer je online cursus, hoe hoger de prijs. Wel hoe beter je online cursus, hoe hoger de prijs. Het resultaat, de transformatie, dat je droomklant behaalt telt wanneer je de prijs van je online cursus bepaalt.
In dat opzicht geld hetzelfde voor het aantal uren videomateriaal. Een online cursus met 18 uur videomateriaal is daarom niet meer waard dan een online cursus met 8 uur videomateriaal. Het resultaat telt, niet het aantal uren dat je volpraat op video.
Ook de tijd die je erin steekt, ga je niet gebruiken om je prijs te bepalen. Een online cursus waar je 20 uur aan spendeert is daarom niet meer waard dan een online cursus waar je 15 uur aan spendeert.
Wat telt is dat jij je droomklant op een logische, gestructureerde en intuïtieve manier naar het einddoel loodst. Dat je droomklant leert wat die moet leren. Dat jij het leven van je droomklant verandert.
Onthoud hierbij: LESS IS MORE. Neem alleen maar cursusmateriaal op dat het einddoel van je online cursus dient. Je wil je deelnemer niet van zijn pad richting leerdoel krijgen.
Conclusie
De prijs van je online cursus baseer je niet op “hoeveel” en “hoelang”, wel op “hoe goed”.
Don’t do nr. 3: Gokwerk is geen strategie
Een veelgebruikte techniek voor het bepalen van de prijs van een online cursus is om de online cursus uit te splitsen in verschillende zaken. Voor elk van die zaken bepaal je een waarde.
Vervolgens deel je dat door – een veelgenomen getal – 10. Dat is dan de prijs van je online cursus, en hoe je dat bepaald hebt stel je ook voor op je sales page. Het wekt de illusie dat de online cursus 10x zo waardevol is en dat een klant deze voor een prikje kan kopen.
Een heel Amerikaanse techniek, een psychologisch trucje en puur gokwerk. Want het is al moeilijk genoeg om de werkelijke waarde van je online training te bepalen. Het wordt nog moeilijker als dat moet doen voor elk item waaruit je online cursus is opgebouwd. Meestal is dit dan gewoon gokwerk en kijken ondernemers naar elkaar.
Dit is een foute manier. Want deze prijzen zijn op gokwerk gebaseerd. Voel jij je daar goed bij? Zou jij dit zo doen?
Conclusie
Doe niet zomaar wat anderen zeggen en doen. Vraag jezelf af: voelt dit goed? Want als het niet goed voelt voor jou, voelt het ook niet goed voor je droomklant. Gokwerk is -net zoals hoop- geen lange termijn visie.
Don’t do nr. 4: Resultaat over bonussen
Wat je ook niet mag doen is de “waarde” van je bonussen stiekem mee in de prijszetting van je online cursus verrekenen.
Waarom mag je dat niet doen?
Stel jezelf de vraag: “Wat is een bonus?” Een bonus is een extra dat je geeft wanneer iemand jouw online cursus koopt. Gratis dus. Een bonus heeft immers niets te maken met het leerdoel van je online cursus. Of anders gezegd, ook zonder die bonus geraakt je deelnemer op het einddoel van je online cursus.
Een voorbeeld van bonussen voor je online cursus
- Andere online cursus die je als bonus erbij geeft
- Coaching call
- Handige template
- Extra verdieping
- Enz.
The sky is the limit.
Conclusie
Je mag de prijs van je online cursus niet opdrijven omdat je deelnemer die bonussen erbij krijgt. Het is het resultaat van je online cursus dat telt, en dat staat los van bonussen die je extra geeft.
Onthoud dat je droomklant je online cursus koopt omwille van de waarde die je geeft, niet omwille van het aantal bonussen.
Don’t do nr. 5: Resultaat over kosten
De prijs van je online cursus mag je nooit bepalen op basis van de kosten van je online leerplatform en de online tools die je gebruikt.
Een online cursus in een duur online leerplatform is daarom niet meer waard dan een online cursus die je onderbrengt op bijvoorbeeld een google drive (en dat is gratis).
Het belangrijkste is dat je je deelnemer op een logische, gestructureerde en intuïtieve manier leert wat die moet leren. Dat kan je -mits een goede organisatie- ook op een Google Drive.
Vertrek dus nooit van de kosten die je maakt voor o.a. online tools zoals je leerplatform, e-mail service provider, checkout,…
Het gaat de waarde van je online cursus niet verhogen. Je deelnemer leert nog steeds hetzelfde. En dat is hetgeen een juiste prijs van je online cursus reflecteert.
Don’t do nr. 6: Een te lage prijszetting
Wat je zeker niet mag doen, is standaard een veel te lage prijs vragen voor je online cursus(sen) omdat je denkt dat anders niemand je online cursus kan of wil kopen.
Als je hier aan twijfelt, en hier kunnen verschillende redenen voor zijn, bekijk dan zeker mijn video over de mindset hacks. Want zonder de juiste mindset kan je nooit een goede prijs bepalen.
Ook al doe je het zonder slechte bedoelingen, een te lage prijs heeft heel wat neveneffecten.
Je online cursus is niet veel waard
Ten eerste wek je de indruk dat je online cursus niet veel waard is. Er zijn tegenwoordig tal van online cursussen te vinden. Als jij een heel waardevolle online cursus van bijvoorbeeld € 400 in de markt zet aan € 50, dan gaan mensen dit associeren met een online cursus waarbij er aan de oppervlakte gebleven wordt. Een lead magnet zelfs. Je riskeert zelfs dat je hierdoor verkopen mist.
Je creëert verkeerde verwachtingen
Ten tweede, zijn er dan toch slimmeriken die doorhebben dat je veel te veel waarde geeft, voor veel te weinig geld, dan creëer je bepaalde verwachtingen. Die slimmeriken verwachten dat al je online cursussen aan even lage prijzen te koop zijn. Zo’n klanten wil je niet. Je wil klanten die met veel plezier de juiste prijs betalen, omdat ze weten dat je het waard bent.
Je maakt je niet populair in de markt
Tot slot, je maakt je niet bepaald populair bij je conculega’s. Zonder dat je het goed beseft, zet je je in de markt als een “Primark” en maak je je markt kapot.
Ik ken het voorbeeld van een hele grote ondernemer die, puur om haar bereik en populariteit te vergroten, een online cursus die al jaren € 200 kostte, plots gratis beschikbaar stelde. Dat is niet leuk voor de klanten die ze ooit aan € 200 kochten en het is niet leuk voor alle conculega’s die zoiets niet kunnen doen.
Conclusie
Je hebt er dus alle baat bij om een juiste prijs te bepalen voor je online cursus. En een juiste prijs is gebaseerd op één ding, de waarde van je online cursus! Het is belangrijk dat je een juiste prijs bepaalt voor zowel jezelf, voor je klanten èn voor je conculega’s.
Hoe bepaal je de prijs van je online cursus?

In mijn online cursus “Hoe bepaal je de prijs van een online cursus?’ begeleid ik je stapsgewijs aan de hand van een praktische en hands-on rekensheet.
Deze rekensheet is
- uniek en nergens anders te vinden want ik heb deze zelf gemaakt
- gebaseerd op mijn jarenlange ervaring met online cursussen
- gebaseerd op mijn eigen methodiek en hoe ik naar de prijszetting van online cursussen kijk
- afgetoetst aan de hand van tal van klantcases
Je volgt de stappen, vult alles in en op het einde rolt de juiste prijs van je online cursus er gewoon uit. Een prijs waar je je goed bij voelt, waar je 100% achter staat en die je droomklant met veel plezier betaalt.
Zo simpel kan het zijn. Meer info? Klik op de knop hieronder.
.
Hieronder vind je informatie over meer artikels.
Meer weten over de strategie achter succesvolle online trainingen?
Lees dan zeker mijn artikel waar ik je meer vertel over de ultieme strategie voor je online cursus. Of ontdek mijn 8 tips over hoe je je online cursus kan boosten wanneer je nog maar net start. Extra strategische tips voor succesvolle online cursussen vind je hier.
Wil je niets missen van mijn tips? Schrijf je hier in en ik stuur je graag af en toe een e-mail met tips voor succesvolle online trainingen.
Heb je nog vragen? Contacteer me op hello@teacheroes.be, ik help je graag!