Een gratis webinar organiseren voor je online cursus

Een gratis webinar organiseren als lead magnet voor je online cursus? Heeft dit nog impact? Ik deed een mini marktonderzoek en deel mijn bevindingen. Je krijgt ook mijn tips hoe het anders kan.

Overweeg je een gratis webinar te organiseren om je online cursus voor te stellen? Dan is het je wellicht niet ontgaan dat er tegenwoordig een tsunami aan gratis webinars is. Gratis webinars bomvol waarde georganiseerd door gepassioneerde ondernemers zoals jij en ik. Mooi om te zien. Maar…

Net omdat we overspoeld worden, komt de voorspelbaarheid om het hoekje loeren. Heeft een gratis webinar nog steeds dezelfde impact als enkele jaren geleden? Ik wou het graag weten en lanceerde in maart 2022 een mini marktonderzoek. De resultaten, maar ook mijn inzichten èn tips, vind je in deze blog.

Waarom een gratis webinar organiseren?

Een gratis webinar is doorgaans onderdeel van de lancering van bijvoorbeeld een online cursus. Het is een momentum om het podium te nemen en te tonen aan jouw droomklant wie jij bent als persoon, expert maar ook als trainer. Dat podium gebruik je ook om -op het einde van je gratis webinar- je aanbod voor te stellen. 

Het is wat we noemen een ‘lead magnet’, bedoeld om ‘leads’ om te zetten naar klanten. Of anders gezegd, met je gratis webinar wil je de deelnemers (leads) omzetten naar klanten van je betalende online cursus.

De voorspelbaarheid van gratis webinars

Het viel me steevast op dat het proces rond gratis webinars bij veel ondernemers hetzelfde is. Enkele voorbeelden:

  • De manier waarop het gratis webinar wordt aangekondigd
  • De landingspagina om in te schrijven
  • De daaropvolgende reeksen e-mails die je op tijd en stond in je inbox krijgt
  • Maar ook het webinar zelf: de slides lijken op elkaar, alsook de opbouw

Gratis webinars zijn voorspelbaar. En dat is uiteraard het rechtstreekse gevolg van de ‘vul-de-lege-velden-in’-lanceerscripts die als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Mini marktonderzoek

Ben ik de enige in ondernemersland die daar zo over denkt? Ik deed in maart 2022 een mini marktonderzoek op Instagram. Heeft het überhaubt nog zin om je tijd, geld en energie te steken in het organiseren van een gratis webinar? Dat was het uitgangspunt van mijn marktonderzoek.

Ik stelde drie vragen.

VRAAG 1: Hoeveel keer volgde je het afgelopen jaar een gratis webinar?

Ik vroeg de deelnemers aan mijn mini marktonderzoek hoeveel keer ze het afgelopen jaar een gratis webinar volgden.

Resultaat

gratis webinar organiseren
  • meer dan 80% volgde minstens 3 gratis webinars
  • bijna 25% volgde zelfs meer dan 8 gratis webinars

Conclusie

  • er zijn veel gratis webinars waarop je kan inschrijven
  • ze zijn nog populair

Hier maak ik wel graag een grote kanttekening bij want ik ontdekte meer dan dat.

VRAAG 2: Kijk je het gratis webinar tot op het einde?

Ik polste ook wie de gratis webinars helemaal uitkeek, tot op het einde. Je weet wel, het moment waarop “de pitch” volgt. Het moment waarop de ondernemer zijn/haar online cursus voorstelt.

Resultaat

gratis webinar organiseren
  • Meer dan 70% blijft NIET ALTIJD tot op het einde en klikt wel eens weg (ja, ook ik pleit schuldig)

Conclusie

Op het moment dat de ondernemer de online cursus gaat voorstellen, klikken veel deelnemers weg. Ze komen de waarde meepikken, maar blijven niet tot op het einde.

Er zijn zelfs deelnemers die wel blijven tot op het einde (uit respect voor de ondernemer) maar bezig zijn met de dagdagelijkse taken terwijl de ondernemer “gemute” zijn aanbod voorstelt.

Een gratis webinar organiseren kost heel wat energie en tijd. Het doel is je online cursus voorstellen. Het feit dat kijkers wegklikken of niet actief luisteren mag je niet negeren. Daar wou ik het fijne van weten.

VRAAG 3: Waarom klik je weg voor het einde van een gratis webinar?

Ik groef dus verder achter de redenen waarom iemand wegklikt VOOR het einde van een gratis webinar.

Resultaat

gratis webinar organiseren

De redenen waarom kijkers wegklikken

  1. 7% klikt weg omdat ze iets anders te doen hebben
  2. 21% klikt weg omdat het te lang duurt en ze de focus verliezen
  3. 24% klikt weg omdat het niet waardevol is
  4. 48% klikt weg omwille van de ‘de pitch’; ze hebben er simpelweg geen interesse in

Laat dit even inzinken.

Conclusie

Bovenstaande redenen zijn gemiste opportuniteiten. Vooral de vierde reden is een eyeopener. Bijna de helft klikt weg omdat ze geen interesse hebben in de pitch, waarvan ze weten dat die gaat komen.

Gelukkig kan je enkele zaken doen zodat meer kijkers blijven tot op het einde. Hierna zoom ik in op elk van bovenstaande redenen en deel ik mijn inzichten en mijn tips.

Tips om een gratis webinar te organiseren

Er zijn dus vier redenen waarom deelnemers van een gratis webinar niet tot het einde blijven. Wil jij graag een gratis webinar organiseren om je online cursus voor te stellen? Ik geef je graag enkele tips waarmee je aan de slag kan om te vermijden dat deelnemers wegklikken.

Reden 1: Ze hebben iets anders te doen

7% van iedereen die stemde, geeft aan dat ze wegklikken omdat ze iets anders te doen hebben. Kan gebeuren uiteraard, we hebben allemaal een drukke agenda, zowel privé als op het werk. Wel zonde dat die persoon een deel van je gratis webinar mist, meerbepaald het moment dat jij vertelt hoe jij hem of haar kan helpen met je online cursus.

Tips om dit te vermijden

Gratis replay
  • Voorzie een gratis replay. Anders sluit je mensen uit die interesse hebben in jouw webinar en online cursus. Als dat je droomklant is, missen ze jouw aanbod omdat ze andere plannen hebben
  • Verwacht nooit van je droomklanten dat ze er live bij zijn! Ik heb het al meerdere ondernemers weten zeggen: ‘zorg dat je je agenda vrij maakt, zodat je er live kan bij zijn, want er komt geen replay’. Dat is niet zo lief, hè. Je mag echt niet van anderen verwachten dat ze zich in 100.000 bochten wringen om je webinar live bij te wonen. Toon respect voor het drukke leven van je droomklant en voorzie een replay zodat iedereen op zijn eigen tempo, in zijn eigen tijd jouw webinar kan bekijken of verder kijken
  • Uiteraard kan je hier wel een tijdslimiet van één of meerdere dagen opzetten
Blijf ver weg van psychologische trucjes

Al eens stil gestaan bij de reden waarom er geen gratis replay is? Dat is omdat de ondernemer wil dat er zoveel mogelijk mensen LIVE aanwezig zijn. Op het einde, na de pitch van het onweerstaanbare aanbod, wordt namelijk de ‘groepschat’ open gezet. Hoe meer mensen aanwezig zijn, hoe groter de kans dat mensen ingaan op het aanbod. Wanneer mensen kopen, volger er reacties zoals deze in de groepschat: “ik ben erbij!!” En dat veroorzaakt een sneeuwbaleffect. Inspelen op FOMO, noemen ze dat: “the fear of missing out”. Mensen die kopen omdat anderen het kopen.

Gaat dit trucje meer verkopen opleveren? Waarschijnlijk wel! Is het een goede lange termijn strategie? Hell no! Als mensen kopen uit FOMO, kopen ze omwille van de verkeerde redenen. Ze zijn mogelijks niet jouw droomklant. Mogelijks halen ze niets uit jouw programma. Dergelijke mensen hebben ook een stem en maken niet zo’n goede reclame voor jouw online training. Dat wil je niet. Maar bovenal wil je toch alleen maar dat mensen instappen omdat je ze wil helpen? Inspelen op FOMO is een psychologische verkooptruc. Als je je er niet comfortabel bij voelt, doe het dan niet want je droomklant zal het ook niet leuk vinden! Of nog beter, als je het zelf maar niets vindt wanneer andere ondernemers dit doen, blijf er dan ver van weg.

Bied gewoon een gratis replay aan. Zo mist niemand de boot.

Reden 2: Het duurt te lang en ze verliezen de focus

21% geeft aan dat het gratis webinar te lang duurde en dat ze bijgevolg de focus verliezen. Weg zijn ze!

Wil je dit vermijden? Pas dan dezelfde tips toe die ik ook aanraad voor het maken van een online cursus. Je vindt ze hieronder.

Tips om dit te vermijden

  • Zorg voor een afgelijnd en duidelijk leerdoel: wat gaan ze geleerd hebben tegen het einde van het webinar?
  • Creëer een logische structuur om hier stapsgewijs naartoe te werken
  • Maak het activerend door praktijkvoorbeelden, leuke anekdotes, polls, oefeningen,… te gebruiken
  • Maak het leuk door passende quotes te delen, aantrekkelijke slides te maken, gebruik eventueel ook wat humor – tenminste als dat bij je past 
  • Je kan ook een werkboek maken en op voorhand meesturen zodat deelnemers dit erbij kunnen nemen. Zo kunnen ze werkelijk stappen zetten.

Een webinar is geen workshop

Wil je een workshop geven? Gebruik dan Zoom, Google Meet of doe iets offline.

Een webinar is éénrichtingsverkeer. Een workshop is tweerichtingsverkeer. Ook al gooi je de groepschat open, je bent aan het babbelen tegen onbekende namen in een chatbox.  Het is leuker als het persoonlijker wordt, zowel voor jezelf als voor je deelnemers. En gegarandeerd blijven ze tot op het einde want ze kunnen niet stiekem wegklikken. 😉

Maak je webinar niet te lang

Wat betreft het maken van online cursussen, zeg ik altijd tegen mijn klanten: ‘maak je video’s niet te lang!’. Een deelnemer moet er op eigen houtje door. Lange video’s zijn moeilijk om te volgen, omdat we onze focus snel verliezen.

Hetzelfde geldt voor het organiseren van een gratis webinar.

Zorg ervoor dat je je webinar niet tè lang maakt (maximum een uur). Vertel een goed verhaal en maak het praktisch door voorbeelden te delen of oefeningen.

Een gouden raad: begin niet met iedereen te begroeten. Dit is zo Amerikaans en de meeste deelnemers hebben hier geen behoefte aan. Ook opletten met de vraag “zet even in de chat wat jij doet met je onderneming”. Voor je het goed beseft zijn ze één voor één hun aanbod aan het pitchen en stelen ze jouw podium. Dat is niet de bedoeling en vraagt extra energie van jou om hun aandacht te vestigen op hetgeen jij wil vertellen. Kom meteen ter zake, dat bespaart je een kwartier verspilde tijd en moeite.

Reden 3: Het is niet waardevol

24% gaf aan dat het niet waardevol is en ze daarom wegklikken. Vermoedelijk zijn dit van die typische -sorry- ‘Amerikaanse’ webinars. Amerikaanse ondernemers kunnen heel goed rond de pot draaien. En ze zijn een held in het identificeren van onze problemen, maar reiken geen enkele oplossing aan. Logisch, want daarvoor moet je hun online cursus kopen. Een gemiste opportuniteit voor die ondernemer, en logisch dat je wegklikt, want het zegt al genoeg.

Gelukkig zijn wij, in België en Nederland, daar veel beter in. Wij geven wel waarde. Hierbij enkele extra tips.

Tips voor een waardevol webinar

Verander het uitgangspunt
  • Het uitgangspunt van je webinar mag niet zijn: ik wil dat 10% van de kijkers converteert in een verkoop.
  • Het uitgangspunt moet zijn: ik wil mijn droomklant laten zien wie ik ben, wat ik doe, waarom ik dat doe, en hoe ik kan helpen.

Zorg dat je droomklant er minstens ‘iets’ uit haalt. Dat die het webinar afsluit en het gevoel heeft, ‘wow, ik heb iets bijgeleerd’.

Uiteraard geef je niet al je kennis weg. Maar wel ‘iets’. Een quick win bijvoorbeeld. Of een kader waarbinnen ze kunnen werken. 

Zo blijft je droomklant achter met een goed gevoel. Daar kunnen alleen maar goede dingen uit voort komen.

Trouwens, ook al worden ze niet meteen klant, dat kan nog komen. Bovendien heb je hen geholpen en delen ze dit met anderen. Zo vinden ook andere droomklanten de weg naar jou. Nu zaaien, later oogsten.

Reden 4: Ze hebben geen zin in de pitch

Dit is een eye-opener! Bijna 50% klikt weg omwille van ‘de pitch’. Ze hebben er simpelweg geen interesse in.

Gegarandeerd zijn er sommige kijkers die al overtuigd zijn of waren en die die pitch niet nodig hebben. Ze hadden al eerder beslist om ‘ja’ te zeggen tegen jouw aanbod.

Echter het grote deel klikt weg omdat ze weten dat er een pitch gaat komen en hier geen zin in hebben.

Niet onlogisch want als je meer dan één gratis webinar volgde dan heb je al wel door dat er een bepaalde strategie achter zit. En laten we niet rond de pot draaien, dit is een verkoopstrategie. Doel: zoveel mogelijk kijkers laten inschrijven voor je betalende online cursus.

Sommige kijkers hebben daar geen probleem mee. Anderen wel. En het zijn zij die wegklikken. Want het begint op te vallen en ze vinden het niet leuk. Dus weg zijn ze.

Als dat je gemiddelde droomklant is, dan gaat je gratis webinar niet het gewenste doel behalen. Misschien moet je eens iets anders doen dan hetgeen de kudde doet?

Is er een alternatief voor het organiseren van een gratis webinar?

Denk hier eens over na. Ooit was er een ondernemer die een ongelooflijk succes boekte met een gratis webinar. Ondertussen wordt wereldwijd de “succesformule” erachter verkocht en toegepast door heel wat ondernemers.

Maar dat wil daarom niet zeggen dat deze bewezen succesformule werkt voor iedereen.

  • Zijn we niet allemaal anders?
  • Hebben we niet allemaal andere droomklanten?
  • Hoe kan nu één proces een bewezen succesformule zijn voor iedereen?

Bovendien had de ondernemer die succes boekte met die formule ook al een hele weg afgelegd. Vergelijk jouw hoofdstuk 1 niet met hoofdstuk 20 van een andere ondernemer.

Opgelet dus met “bewezen succesformules”! Het bewijst juist niets.

Het is tijd om je eigen ding te doen! You do you.

Wat kan je doen i.p.v. een gratis webinar organiseren?

Wel zo moeilijk is het niet. Je past gewoon hetzelfde principe toe als in je onderneming.

Doe iets…
  • dat je graag doet
  • dat je goed kan
  • waar je je droomklant mee helpt (al is het iets klein)
  • dat past bij jou en je droomklant
  • laagdrempelig waar je het podium kan nemen om te laten zien wie je bent als persoon, expert en trainer/coach (belangrijk als je een online cursus of coaching traject wil voorstellen)
Staar je niet blind op hetgeen iedereen al doet, zoals:
  • Het hoeft niet gratis te zijn
  • Je hoeft niet te pitchen, het gaat erom dat je droomklant jou beter leert kennen
  • Het hoeft geen deel uit te maken van een lancering
  • Het kan iets zijn dat je meerdere keren per jaar organiseert, het wordt dan deel van je aanbod

Wat je ook kiest, zorg dat je droomklant achterblijft met een goed gevoel. Ook al koopt die nu niet, misschien wel later. En vergeet de mond-op-mondreclame niet! Iemand die jij een goed gevoel geeft, gaat jou onthouden en aanbevelen aan anderen.

Inspiratie als alternatief voor het organiseren van gratis webinars

  • Workshop via Zoom of Google meet (met interactie dus)
  • Offline workshop (serie)
  • Mini cursus (zeker handig als je online cursussen verkoopt, zo geef je ze al een voorsmaakje)
  • Uitdaging
  • Infodag
  • Activiteit
  • Netwerk-event
  • Co-working met een gezamenlijk thema (rond jouw expertise uiteraard)
  • En ga zo maar door

The sky is the limit! Zolang het maar iets is dat jij graag doet en waarmee je je droomklant aanspreekt en kan helpen. 

Test je concept uit

Vraag het ook aan je droomklant! Waar heeft die behoefte aan? Je kan ook een ‘pilot’ doen van je nieuw bedacht concept. Een testversie, net zoals je ook kan doen voor je online training. (zie ook mijn blog over hoe je een testversie van je online cursus kan lanceren)

Conclusie

Jij helpt jouw droomklant op jouw unieke manier. Je staat ergens voor en dat is de reden waarom die voor jou kiest en niet voor een ander. Trek dat unieke niet alleen door in je aanbod, maar in elke stap die je zet in je onderneming.

Enkele don’ts:

  • Stuur geen voorgekauwde email-series omdat iedereen het doet, terwijl je ze zelf niet graag ontvangt
  • Schrijf geen ellenlange sales pages waar je je zelf dood aan ergert omdat je minuten lang naar onder moet scrollen om te zoeken naar de – waar hebben ze die verstopt – prijs
  • Organiseer geen gratis webinar om je online cursus voor te stellen omdat iedereen het doet. En dit terwijl het eigenlijk je ding niet is en je een hekel hebt aan het concept van de voorspelbare pitch op het einde en al hetgeen dat erbij hoort

Er zijn andere manieren. Ik ben ervan overtuigd dat jij het op een andere en betere manier kan aanpakken.

Ik vat het graag nog even samen

1. Waarom kijkers wegklikken

70% van de kijkers haakt wel eens af voor het einde van het gratis webinar omdat ze:

  • het niet waardevol vinden
  • de focus verliezen
  • iets anders te doen hebben
  • geen interesse hebben in ‘de pitch’

2. Enkele tips om te vermijden dat kijkers wegklikken

  • Help je droomklant met ‘iets’, al is het maar iets klein
  • Zorg voor structuur, zet aan tot actie, inspireer en maak het leuk
  • Zorg voor een gratis replay
  • Pak het aan op jouw eigen unieke manier en let op met uitgeschreven webinarscripts die andere ondernemers ook al toepassen (zo wordt het voorspelbaar)

3. Doe eens iets anders

Volg de kudde niet en doe iets anders dan een gratis webinar, iets…

  • dat past bij jou en je droomklant
  • laagdrempelig
  • waarmee je je droomklant kunt achterlaten met een wow gevoel

Het hoeft zelfs niet gratis te zijn!

Meer weten over de strategie achter succesvolle online trainingen?

Lees dan zeker mijn artikel waar ik je meer vertel over de ultieme strategie voor je online cursus. Of ontdek mijn 8 tips over hoe je je online cursus kan boosten wanneer je nog maar net start. Extra strategische tips voor succesvolle online cursussen vind je hier.

Wil je niets missen van mijn tips? Schrijf je hier in en ik stuur je graag af en toe een e-mail met tips voor succesvolle online trainingen.

Heb je nog vragen? Contacteer me op hello@teacheroes.be, ik help je graag!

Elke Van den Eynde

Zijn we al vrienden op social media?

Wil je graag weten waar ik mee bezig ben? Laten we connecteren op social media!