Je online training boosten met 8 tips

Zelf je online training maken? 8 tips wanneer je net start!

Zelfs zonder veel volgers, een uitpuilende e-mail lijst, een groot budget of allerhande ‘scripts’, kan je een succes maken van jouw online training! En dat op een manier die bij je past, zonder dat je moet “verkopen”. Moeiteloos dus.

Een online training maken

Als je jouw onderneming naar het volgende niveau wil tillen, is het een goed idee om een online training te maken voor je klanten. Maar er komt wel wat bij kijken. Is onderstaande herkenbaar?

Het ene moment ben je:

“Vreugde! Ik ga starten met het maken van een online training! Ik heb er zoveel zin in!”

Het andere moment ben je:

“Oei… Wie gaat mijn online training kopen? Ik ben nog maar net gestart… Is het wel een goed idee?”

Als het je enigszins kan troosten, je bent niet de enige met dergelijke boemerang gevoelens.

Wanneer je denkt aan “succesvolle online trainingen”, duiken vermoedelijk ‘de grote online ondernemers out there’ in je hoofd op die online programma’s als zoete broodjes verkopen.

Twijfel en het nodige uitstelgedrag steken bij jou de kop op want: 

  • Je hebt niet zoveel volgers op social media als zij
  • Er staan niet veel geïnteresseerden op je e-mail lijst (of je hebt zelfs nog geen e-mail lijst)
  • Je beschikt niet over een groot budget, laat staan dat je met advertenties kan werken

Een succes van je online training maken 

Ga je eerst voor de grote “following”? Focus je eerst op het verzamelen van minstens 1000 leads op je e-mail lijst?

Het antwoord is nee 

Zelfs zonder veel volgers, een uitpuilende e-mail lijst of een groot budget, kan je een succes maken van jouw online trainingen!

Je gaat jouw droomklant namelijk “aantrekken”.

En dat op een manier die bij je past, zonder dat je moet “verkopen”. Moeiteloos dus.

DISCLAIMER: met “moeiteloos” bedoel ik niet “weinig werk”. Ik bedoel hiermee dat het geen tonnen energie gaat vreten. Meer nog, je gaat er zelfs energie van krijgen.

Je online training als magneet voor je droomklant

Het lijkt wel alsof ik één of ander geheim wapen heb, hè?

Wel, dat is ook zo! ?

Geheim, want als ik rondom me heen kijk, zie ik veel ondernemers net het tegenovergestelde doen. Ze springen namelijk op de boot van o.a. lanceerscripts.

En als ik ergens geen fan van ben zijn het lanceerscripts

De zin en onzin van lanceerscripts 

Oké, alvorens ik het geheime wapen onthul, vertel ik je eerst waarom ik niet zo hou van lanceerscripts. Het is namelijk belangrijk dat je dit begrijpt.

Reden nr. 1: het is niet ethisch

De meeste lanceerscripts (ik wil niet veralgemenen) zijn uitgekiendevoorgekauwdecopy/paste programma’s. Deze zijn (bijna altijd) doorspekt met tal van psychologische trucjes om klanten te (ja, sorry) manipuleren

Ik verduidelijk het met een voorbeeld.

VRAAG: heb jij ooit iets gekocht op het einde van een gratis webinar omdat vele anderen het ook kochten? Omdat je talloze “ik doe mee” reacties zag binnenstromen in de live chat? Dit is uiteraard niet in scene gezet. Er zijn werkelijk talloze anderen die het kochten. So far, so good. 

But… there is a but!

Want waarom kocht je het? Wellicht omdat je schrik had dat je ‘iets’ zou missen? Je kent het wel… FOMO!? The fear of missing out dus. En FOMO wordt uitgelokt door… groepsdruk. De “live chat” dus. 

Om mijn standpunt over groepsdruk bij te treden

Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom je alleen maar extra bonussen krijgt als je “live” aanwezig bent tijdens een gratis webinar? Maar niet als je de replay bekijkt? Dat is omdat je er live bij zou zijn. Want hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Hoe meer vreugde, hoe meer positieve reacties. Hoe meer positieve reacties, hoe meer verkopen.

Ik vind het spijtig voor mensen die er niet live bij kunnen zijn omdat ze andere verplichtingen hebben. Ondanks hun oprechte interesse, krijgen ze de bonussen niet. Bij mij zou iedereen die bonussen krijgen. ?

Anyway, ik heb mijn punt nog niet helemaal gemaakt. Misschien jij niet, maar de meeste klanten die instappen “als gevolg van FOMO” hebben hun beslissing niet doordacht genomen. 

  • Is dit het juiste programma voor mij? (we leren allemaal anders) 
  • Ga ik eruit halen wat ik erin steek? (het gaat hier meestal over bedragen van € 1000 en meer, en je tijd kost ook geld)
  • Kan ik wel voldoende tijd vrijmaken om het online programma te volgen? (want er is maar een jaar toegang)
  • Heb ik een stabiele financiële situatie? (want ook al kan je betalen in 12 keer, je kan niet àlles blijven kopen hè. ergens moet je keuzes maken)

Een kieken zonder kop

Wat ik NIET WIL is dat mijn klanten instappen in mijn online training… als een kieken zonder kop ? . Want dat gebeurt onder groepsdruk wanneer je inspeelt op FOMO! #thatsanono 

Ik wil dat mijn klanten instappen omdat ze 100% overtuigd zijn dat mijn online training hen gaat helpen, dat ze er tijd voor kunnen vrijmaken èn dat ze zich financieel niet vastrijden. 

Maar dan moet ik mijn klant wel voldoende tijd geven om hierover na te denken. Het tegenovergestelde bekom je door in te spelen op FOMO en groepsdruk. Zie je?

Ik heb liever 5 verkopen minder dan 5 ongelukkige klanten die zijn ingestapt als een “kieken zonder kop”, en dit door mijn toedoen. Want die 5 ongelukkige klanten zijn ook “social proof”: het bewijs dat iets werkt, of in dit geval…: niet werkt.

Uiteraard gaat geen enkele ondernemer slechte reviews posten over zijn online cursus. Dat is hetgeen àltijd onder de radar blijft (logisch uiteraard). Maar ongelukkige klanten kunnen wel praten. Hou daar rekening mee, want positieve mond-op-mond reclame MAAKT je online training. Negatieve mond-op-mond reclame KRAAKT je online training.

Conclusie: op korte termijn haal je misschien het maximum aan inschrijvingen met zo’n lanceerscript. Op lange termijn is het een slechte strategie.

Reden nr. 2: niet denken, gewoon doen

Een lanceerscript (het ene al wat beter dan het andere) volg je stap voor stap. Als een robot ga je doen wat er staat. Niet denken, gewoon doen. Maar je moet beseffen dat je niet de enige bent die deze stapjes nauwgezet volgt. Want elke ondernemer die op het einde van de live chat zei “ik ben er bij!” gaat op exact dezelfde manier te werk bij het lanceren. Zo wordt het voorspelbaar, natuurlijk.

Zonder overdrijven, ik volgde de afgelopen tijd 2 webinars van 2 verschillende ondernemers die qua proces, qua opbouw en qua boodschap exact hetzelfde waren. De tekst was weliswaar anders. Maar voor de rest was het een overduidelijke “copy/paste”. Die kochten ongetwijfeld hetzelfde lanceerscript…

Copy/paste slaat zoals een tang op een varken, wat betreft authenticiteit. Je mag de meest authentieke ondernemer zijn op deze planeet, maar als je stap-voor-stap een lanceerscript volgt, verlies je een deel aan authenticiteit. Want het proces dat je volgt, is ook deel van je authenticiteit. 

Past het bij jou?

Tenzij het volledig past bij jou, dan vind ik het wel oké. Je kan trouwens gemakkelijk aftoetsen of het bij je past:

  • Voelt het goed? Krijg je er energie van? Dan past het bij jou! En dus ook bij je droomklant. Gaan met die banaan, zou ik zo zeggen.
  • Voelt het niet goed aan? Krijg je er geen energie van? Dan… past het niet bij jou. Doe het dan ook niet want het is een proces richting je droomklanten. Als je er niet achter staat, dan staat je droomklant er wellicht ook niet achter. Bovendien doe je iets dat tegen je natuur indruist. Jouw droomklant merkt dit. Vaarwel, droomklant!

Je kan je online training anders promoten

Het geheime wapen dus.

Wel het geheime wapen, dat ben… JIJ!

Inderdaad, zo simpel is het.

Als je nog maar net gestart bent met online trainingen, of je gaat starten, gooi jezelf dan in de strijd.

Verstop je niet achter lanceerscripts, 20 vooraf uitgeschreven e-mails of een ellenlange “hoelang-moet-ik-hier-nog-scrollen-voor-ik-weet-hoeveel-het-kost” sales page,… 

Laat je zien zoals je bent, op een manier waar je je goed bij voelt!

Want…

Een online training IS ZO ENORM PERSOONLIJK. Jouw droomklant zal voor jou en je online training kiezen omdat die overtuigd is dat JIJ kan helpen.

En die overtuiging komt vanzelf! Je hoeft daarvoor niet schreeuwerig of “verkoperig” gaan doen. Je hoeft geen energie te stoppen in “volg-de-stapjes-en-alles-komt-goed” lanceerscripts. Het enige dat je moet doen, is je eigen fantastische zelf zijn ?. 

Hoe overtuig je jouw droomklant dan? Wel, door te babbelen met jouw droomklant!

Babbelen, of anders gezegd “connecteren met je droomklant (*)“, gaat je helpen je online trainingen te boosten.

(*) daarmee bedoel ik niet één droomklant hè – jouw droomklant is ‘jouw doelpubliek’ en daar zijn er heel wat van, trust me

Drie momenten tijdens je online training proces

Babbelen met je droomklant, moet je altijd doen. Maar zeker op deze 3 momenten:

  • Voor je start met het maken van je online training
  • Tijdens de maak van je online trainingen
  • Nadat je online training af is

8 tips om je online training te boosten

Concreet nu. Hoe pak je dit aan?

Als je van mij een draaiboek verwacht, of één of ander script, dan moet ik je teleurstellen. ? Ik ga je namelijk niet vertellen wat je moet zeggen tegen je droomklant. Dat zou weinig authentiek zijn, hè? Bovendien ga jij je daar allesbehalve comfortabel bij voelen, geloof me maar. Want jij vertelt de dingen op je eigen authentieke manier. Jij pakt de dingen aan op een manier die bij je past. Iets doen waar je je niet goed bij voelt, jaagt je droomklant weg.

Hieronder vind je 8 tips die je kan toepassen. Ik heb ze geordend volgens de 3 momenten (zie hierboven).

MOMENT 1: Voor je start met je online training

TIP NR. 1 – Zoek je droomklant op

Zoek je droomklant op (social media, communities,…) en kom te weten waarmee die worstelt. Zo kan jij je online trainingen exact afstemmen op hetgeen jouw droomklant nodig heeft. Dit doe je gewoon door gesprekken aan te gaan. Te helpen. Waarde te geven. Gewoon, naturel. Op een manier die bij je past ?

MOMENT 2: Wanneer je bouwt aan je online training

TIP NR. 2 – Lanceer een bètaversie

Waarom lanceer je geen bètaversie? Een bètaversie is een testversie van je online training. Dit bied je aan aan een sterk verminderde prijs en een persoonlijke aanpak. In ruil vraag je feedback. Meer weten? Ik heb er ook een blog over geschreven.

Je werkt eerst de structuur uit. Vervolgens werk je stap voor stap, je online training uit. Dit doe je dus op basis van feedback van je droomklant. Je droomklant test het, jij weet wat goed gaat, wat beter kan, en zo kan je bijsturen. Bovendien kan je, naast feedback, ook een review vragen. Wanneer je officieel lanceert, heb je dus bewijs dat het werkt. Enorm belangrijk, want hoe ben je zelf als je iets koopt? 

Zo’n bètaversie is dus een win-win in het kwadraat. En je kunt ongelooflijk veel babbelen met je droomklant, in een ongedwongen sfeer!

Benieuwd hoe je dit aanpakt, zo’n bètaversie? Je kan mijn 7-stappenplan hier gratis aanvragen. Ik heb ook een online training, als je graag meer in de diepte duikt. Meer info vind je hier.

TIP NR. 3 – Wees bereikbaar

Voorzie de mogelijkheid voor je deelnemer om vragen te stellen doorheen de online training. Het speelt geen rol of het een bètaversie of de finale versie is. Zelfs al is het een “doe-het-zelf” online training (zonder begeleiding dus), raad ik dit aan. Het is belangrijk dat je droomklant weet dat je er bent voor hem/haar. Uiteraard is dit voor kleine vragen. Kleine dingen waar ze misschien op vast lopen. Hoe ze jou kunnen bereiken en voor welke vragen, kan je kaderen op je sales page, maar ook aan het begin van je online training.

MOMENT 3: Wanneer je online training af is

TIP NR. 4 – Persoonlijke reach-out

Heb je bovenstaande tips toegepast? Wel, doe een persoonlijke reach-out naar iedereen die interesse getoond heeft in wat je doet en waar je mee bezig bent.

Je hebt misschien een post rond je online training? Een story? Een e-mail? Meerdere? Ga er niet zomaar van uit dat iedereen jouw (al dan niet meerdere) posts, stories en/of e-mails heeft zien passeren. We worden overspoeld door online info, en we zien heus niet alles passeren. Als je eerder al oprechte & leuke gesprekken hebt gevoerd met je droomklant, zal die jouw persoonlijk berichtje wederom appreciëren.

Droomklant be like: “Thank god dat je me dit berichtje stuurt, anders zou ik het nog missen”.

TIP NR. 5 – Bedank je droomklant persoonlijk

Je eerste deelnemers zijn een feit, yaaaass!!! Stuur een persoonlijk e-mailtje om hen te bedanken. Laat weten dat je er bent voor hen doorheen de online training. Volg ook op om te horen hoe het vlot. Dit wordt zo enorm geapprecieerd! En jij wil het ook graag weten, hè?! Dit is exact de reden dat jouw online training het leven heeft gezien: anderen helpen!!!

TIP NR. 6 – Vraag feedback

Vraag feedback aan deelnemers die je online training doorlopen hebben. Wat vinden ze goed? Wat kon eventueel nog beter? Stuur bij waar nodig.

TIP NR. 7 – Vraag testimonials

Vraag een review aan deelnemers die je online training doorlopen hebben. Laat ze in 2 of 3 zinnen beschrijven waarom ze jouw online training aanraden. Je kan dit voorzien in je online training. Maar volg het zeker op. Persoonlijk, hè (maar dat had je al wel door denk ik ?) Zet deze reviews in op je social media, sales page,… 

(by the way, als je nooit met je droomklant praat, dan komt het mogelijks wat arrogant over als je hem/haar voor de eerste keer persoonlijk contacteert…: om een testimonial te vragen)

TIP NR. 8 – Wat volgt er nu?

Heb je op een gegeven moment een vervolgaanbod? Dan kan je opnieuw een persoonlijke reach out doen. Want ondertussen heb je al een geweldige band opgebouwd. En jouw droomklant was in de wolken met jouw eerdere online training(en). Die wil gegarandeerd meer! Plus, het is wellicht de ideale moment om een trouwe-klanten-korting te geven? 

Je zou kunnen opteren om nooit met kortingen te werken bij lanceringen, maar deze voorbehouden aan jouw trouwe klanten.

Zie je wat er gebeurt? Het is werkelijk een natuurlijke give & take situatie die ontstaat tussen jou en je droomklant.

Veel werk zeg je? 

Ik ga er geen doekjes omwinden, dit is uiteraard veel werk. Maar is het dat niet steeds als je iets uit de grond stampt? Bovendien is babbelen met je droomklant cruciaal voor een succesvolle business. Hetzelfde geldt dus ook voor succesvolle online trainingen.

Waar steek je je energie en tijd het liefst in?

Optie 1: Je steekt je energie in het volgen van een lanceerscript waarbij je 13 posts, 25 stories, 28 e-mails en 5 reels op voorhand moet maken en klaar zetten om zo het maximum aan inschrijvingen te krijgen voor jouw online training? (not to mention alle technische shizzle die erbij komt kijken ?)

Of 

Optie 2: Je steekt je energie in de persoonlijke aanpak die je gegarandeerd heel wat voordelen gaat opleveren ?: 

  • nuttige info voor je online training waarmee je een pijnpunt van je droomklant oplost
  • gelukkige klanten die terug komen voor meer
  • extra klanten want… ze weten dat het goed is van anderen! #mondopmondreclame
  • extra energie & motivatie voor jou want het is super leuk om met je klanten te babbelen (de “klik” tussen jullie is er al)

Conclusie

Een online training is persoonlijk. Jouw droomklant kiest voor jouw online training omdat die de klik voelt met jou als persoon, expert en trainer. Die klik kan je tot stand brengen door je te verbinden met je droomklant. Door jezelf in de strijd te gooien. Want JIJ bent dè sleutel tot succes van jouw online trainingen. 

Pas bovenstaande 8 tips toe en praat met je droomklant. Het is een veel betere strategie dan louter en alleen te werken met lanceerscripts, advertenties,… En het gaat je heel wat energie en motivatie opleveren. Bovendien is het ideaal als je nog maar net gestart bent. Je hoeft dus helemaal niet veel volgers op social media te hebben om een succes te maken van jouw online trainingen. Trust the process. En vooral je eigen gevoel.

Zelf je online training maken?

Ik help je graag via mijn online trainingencoaching trajecten of op-maat trajecten. Meer info vind je op mijn website

Wil je graag eens bellen om te horen hoe & wat? Laat het me even weten op hello@teacheroes.be

Groetjes, Elke

PS Hieronder kan je mijn gratis stappenplan voor een bètaversie downloaden.


een betaversie van je online training maken

In 7 stappen naar een bètaversie van je online training

Bij het lanceren van een bètaversie van je online cursus focus je voornamelijk op de inhoud, minder op de vorm en al zeker niet op de details. Het is de ideale manier om klein & simpel te starten, snel te leren en hard te groeien.

Benieuwd naar meer? Klik hieronder en download mijn GRATIS 7-stappenplan.


online training maken

Meer in de diepte duiken? Ontdek mijn online training.

Ik leer je in 7 stappen hoe je een bètaversie kan maken èn lanceren.

Je hoeft niets meer uit te zoeken. Je volgt gewoon mijn stap-voor-stap instructies.


Mijn favoriete tools voor online trainingen? Dat zijn Thinkific and Plug & Pay!

online training maken met thinkific

Ik ben die hard fan van Thinkific. Dit all-in-one online leerplatform laat je toe om een leuk, impactvolle, gebruiks- èn onderhoudsvriendelijke online leeromgeving te bouwen. Je hoeft geen IT kennis te bezitten! 

Benieuwd? Klik op het logo en maak alvast je gratis account aan.

Thinkific heeft een geïntegreerde betaalpagina. Super handig, alleen kan je hiermee enkel credit card & Paypal aanbieden aan je klanten.

Gelukkig kan je koppelen met Plug & Pay dat ongelooflijk veel mogelijkheden biedt. Met Thinkific en Plug & Pay heb je dus een gouden duo. 

Meer weten over Plug & PayKlik op het logo en test het 14 dagen gratis uit.

Heb je nog vragen? Contacteer me op hello@teacheroes.be, ik help je graag!

Elke Van den Eynde

Mijn favorieten zijn Thinkific en Plug & Pay

Ik ben fan van Thinkific. Met dit alles-in-één online leerplatform kan je leuke, gevarieerde en impactvolle online trainingen maken. Het is heel gemakkelijk om te gebruiken.

Klik op het logo en maak vrijblijvend je gratis account aan. Je kan aan de slag met 1 online training.

Elke online training in Thinkific heeft een betaalpagina. Je klant kan betalen met credit card en Paypal.

Je kan Thinkific ook koppelen met de betaalpagina van Plug & Pay. Je klant kan dan betalen met Bancontact, Ideal en andere betaalopties.

Meer weten over Plug & Pay? Klik op het logo en test het 14 dagen gratis uit.

Ik heb er een artikel over geschreven. Meer lezen.

Instagram

Any of the pages_read_engagement, pages_manage_metadata, pages_read_user_content, pages_manage_ads, pages_show_list or pages_messaging permission(s) must be granted before impersonating a user's page.

Zijn we al vrienden?

Wil je graag weten waar ik mee bezig ben? Laten we connecteren op social media!

Mijn tips & tricks ontvangen?

Zijn we al vrienden op social media?

Wil je graag weten waar ik mee bezig ben? Laten we connecteren op social media!